En julklapp för alla – finns det?
Arbetsgivaren ordnar en julklappsutdelning. De flesta av oss har säkert någon gång stått där med en påse i handen eller låda i famnen och tänkt ”Jaha, vad gör jag med den här nu då?”. Stekpannan får stå som symbol för alla de företagsjulklappar vi fått som vi inte riktigt vetat vad vi ska göra med.
Förutom att det förmodligen är ganska få av medarbetarna som behöver en stekpanna just precis nu, och att den kan vara jobbig att få med sig den hem, kan man också fråga sig hur många företagsjulklappsinköp som tar hänsyn till frågor som mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljöarbete med mera? Är det inte troligt att många tänker, nu vi vill ge något som känns fint så att vår uppskattning blir tydlig, samtidigt, det får ju inte bli onödigt dyrt eller krångligt?
Ge till någon som verkligen behöver
Vad ska man egentligen ge sina anställda i julklapp då? En enkel lösning är att ge en summa pengar till människor som behöver dem bättre än de flesta av oss. I år ger vi på Effort våra julklappspengar till Musikhjälpen och insamlingen mot sexuellt utnyttjande av barn – barn är inte till salu!
Det känns viktigt och som en bra sak att göra och vi gör det tillsammans. Gör det ni också! Till exempel i den virtuella bössan Inte en stekpanna till!
Var transparenta
Ett tips på vägen! Var transparenta med hur mycket ni ger och vad det blir per medarbetare. Det symboliska värdet är fortfarande viktigt för oss som medarbetare och vi vill veta hur stor julklappen är. En stekpanna till exempel kan vi ju ganska lätt värdera.
Effort ger 300 kr per medarbetare, vi är tolv stycken, det blir 3600 kr. Det är för övrigt 0,7% av senaste årets vinst. En inte helt ointressant siffra det heller. Bräck oss gärna, under #inteenstekpannatill på LinkedIn.
Till sist, ett litet tankeexperiment, om alla företag och organisationer i Sverige gav 300 kr per medarbetare skulle det bli lite drygt 1,5 miljarder (1 500 000 000) SEK. Det går att lyfta många barn ur utsatthet för de pengarna.